04 mei 2014

Marcel van Eeden #3






Marcel van Eeden in zijn atelier, Den haag.

“Dit zijn foto’s die zijn genomen in mijn oude atelier vlakbij het centrum van Den Haag. Ik heb daar een jaar of tien gewerkt. Het is in een oud huis, op de eerste verdieping. Een kamer en suite. Ik woonde boven in hetzelfde huis. Ik dacht altijd dat ik alleen in mijn atelier kon werken. Maar sinds ik de laatste jaren erg veel reis, blijkt dat atelier lang niet zo belangrijk. Ik werk ook op hotelkamers of op andere plekken waar ik logeer.

Op een foto staat een portret van Gerrit Achterberg en een model van het Atomium. De dichter Achterberg is voor mij altijd een inspiratiebron gebleven. Het Atomium past bij zijn werk.

Meestal heb ik muziek op staan. Het kan variëren van liederen van Schubert tot Daft Punk, al naar gelang de behoefte.

Ik ben nu bezig met grote series verhalende tekeningen. Vroeger had ik een vast werkritme, toen werkte ik elke nacht van acht uur ‘s avonds tot een uur of vijf ‘s morgens. Sinds mijn verhuizing naar Zwitserland is dat veranderd, nu werk ik veel meer overdag.

Ik woon momenteel in Zürich, Berlijn en Den Haag. In Zwitserland heb ik twee ateliers, een om te tekenen en een om te schilderen. Berlijn en Den Haag zijn gewoon woningen waar ik ook kan werken. In Berlijn kom ik helaas niet zo vaak meer.” (tekst uit Atelier, 50 kunstenaarsportretten, 2009) (bron: We Like Art)

> Marcel van Eeden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten